|
|
مقاله با عنوان ارزش هاي سياسي در معناي زندگي و انديشه ي حضرت علي(ع) در
148 صفحه تدوین شده است و آماده دانلود است. فرمت فایل ورد و قابل ویرایش
است.
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 148 مقاله با عنوان
ارزش هاي سياسي در معناي زندگي و انديشه ي حضرت علي(ع) در 148 صفحه تدوین
شده است و آماده دانلود است. فرمت فایل ورد و قابل ویرایش است. ” مقدمه“خداوندا،
سپاس تو را همچنانكه خود را سپاس گفته اي و برتر از آنچه هر گوينده اي
گويد، هستي. خداوندا! درود و سلام فرست بر برترين آفريدگان، آنكه او را به
حق بر انگيختند، تا بيم دهنده ي جهانيان باشد (محمد بن عبدالله و بر امامان
راهنما از خاندان پاك او.)خداوندا!
توفيق ده تا برسيم به آنچه كه از خشنودي تو آرزو داريم و در راه هاي
نزديكي جستن به خويش ياريمان ده و گام هايمان را استوار كن تا پيرو راه
ياوران تو باشيم . خداوندا! ما را ياري فرما كه با استفاده از نهج البلاغه،
اين راه نور و هدايت در زندگاني خود موفق شويم و به آنچه تو از ما انتظار
داري، دست يابيم.خداوند
قرآن را بر پيامبر فرستاد و وي به مردم آموخت و علي(ع) با استفاده از آن
آموخته ها و علم بي پايانش، نهج البلاغه اي نوشت كه مانند آن هرگز ديگر
نخواهد آمد.زيرا
سه فصل زندگي آن حضرت، مكتب و وحدت و عدالت بود و مذهب او رهبري و برابري
بود و فداكردن همه مصلحت ها در پاي حقيقت از رفتار ايشان مي باشد. رسول
خدا(ص) فرمود: هر كس با دوستي آل محمد(ص) بميرد، شهيد و آمرزيده شده و با
توجه و با ايمان كامل مرده است. پس
بهترين وسيله ي تهذيب نفس، محبت اهل بيت مي باشد. ما از خداي منان توفيق
جستيم و بر آن شديم تا مقاله اي به مضمون :” ارزش هاي سياسي در معناي زندگي
و انديشه ي حضرت علي(ع)“ به ساحت مقدس الهي و همچنين امام زمان (عج)،
تقديم نماييم. اين كار به طور كلي چندين هدف داشت. اول ان بود كه مورد قبول
درگاه الهي و رضاي او هر چه بيشتر قرار گيريم زيرا بدون رضاي خدا و توكل
به سوي او، هر كاري ناقص و به اصطلاح ابتر مي باشد. لذا سخني كه پيرامون
زندگي علي(ع) است و همه اش صحبت از حق و خدا بوده است، اگر با ياد خدا و
توكل به او و هدف نزديكي هر چه بيشتر به خود او صورت نگيرد! اصلا سزاوار
نمي باشد.و
دوم انكه به عنوان يك بندهي خدا، توانايي و استعداد خود را صرف شرح
مختصري بر زندگي حضرت علي(ع) كرده باشم. كه نزديكي به اهل بيت، بهترين راه
تهذيب نفس است و تهذيب نفس موجب قرب الهي و خشنودي او مي شود.سوم
اين بود كه يك بار ديگر زندگي حضرت علي(ع) را مرور نماييم و بيشتر،
رفتارهاي ايشان را كه مربوط به سياست و حكومت آن زمان مي شود، مورد بررسي
قرار داديم و ارزش هايي را كه امام علي(ع) در برخورد با حكومت(حكومت خود و
يا ديگري) حال در زمان رسول خدا، حال بعد از سقيفه و خلفاي سه گانه و حال
در زمان حكومت طلايي خود مورد توجه قرار دادند، تحت عنوان ارزش هاي سياسي
بررسي نماييم. در اصل ما در اين مقاله از ابتدا مي خواستيم كه زندگي امام
علي(ع) را بررسي كنيم، ولي از آنجايي كه ميبايست موضوعي انتخاب شود و و
متناسب با آن بحث شود، سعي كرديم به بيان اخلاق توأم با ارزش ها آن هم در
رفتارهاي سياسي امام مثلا در فصل اول، نقش وي در زمان رسول خدا و سياست آن
زمان و يا در فصل دوم رفتار امام علي در واقعه ي سقيفه و خلفاي سه گانه و
در فصل سوم خود حكومت امام، كه ميبايست با توجه به آن زندگي امام علي(ع)
را مرور كنيم، بپردازيم. همچنين هدف و انگيزه ديگر ما از بررسي رفتارهاي
سياسي امام ، اين بود كه اين موضوع، موضوعي پر بار و متناسب با جهان امروز
مي باشد و نقش علي (ع) در سرنوشت امت و رفتارهاي سياسي ايشان، افق هاي
سياسي بسياري را بر روي همه ي افراد جامعه، در امروز و فردا و در داخل
دستگاه حكومت و يا خارج آن، مي گشايد. در مورد استفاده ي ما از قرآن و نهج
البلاغه مي توان گفت كه بيشتر از قرآن در وقتي كه در فصل اول راجع به حقيقت
امام و شخصيت حضرت بحث مي كرديم، استفاده كرده و از مقولات اخلاقي و سياسي
نهج البلاغه نيز بيشتر از ساير قسمت هاي اين كتاب شريف، به خصوص در مورد
عملكرد امام با دشمنان سه گانه ي دوران حكومتش در اين تحقيق، استفاده شده
است. هدف نهايي هم اين بود كه بعد از مرور سه فصل زندگي حضرت كه متناسب با
آن ما سه فصل اول خود را آورديم، در آخر ثابت شود كه علي(ع) داراي سياستي
پيوند خورده با ارزش ها داشت و اينكه آن ارزش ها كدامند؟ بايد خواننده اين
مقاله را بخواند و به طور پراكنده آن ارزش ها را بيابد، هر چند به طور
فشرده ارزش ها در قسمت جمع بندي و نتيجه گيري اين تحقيق نه به صورت موردي
بلكه در قالب متوني مثلا «يك پيام براي سياستمدار» امروز آورده شده است.ارزش
هايي كه در اين مقاله ذكر شده، ان هم در امر مهم سياست در برابر همه ي
ارزش ها بسيار ناچيز خواهد بود. در حال در اين جا لازم است كه اندكي به
تناسب و نحوه ي تطبيق موضوع با متن نيز اشاره اي داشته باشيم تا ابهامي رو
به روي خواننده قرار نگيرد. همان طور كه گفته شد چون سه فصل زندگي امام
علي(ع)، وحدت و مكتب و عدالت بود. ما سه فصل خود را بر شعار اين سه اصل بنا
نهاديم. و در فصل اول پس از گفتن يك سري از مقدمات واجب و توضيحاتي
پيرامون شخصيت امام علي(ع) كه نحوه ي شكل گيري مكتب امام را مي رساند، به
نقش امام در سياست هاي زمان پيامبر و نقش اساسي وي در آن زمان نيز اشاره اي
كرديم كه تا اوايل فصل دوم نيز اين بحث طول كشيد. در فصل دوم و سوم نيز
سعي شد كه متناسب با شعار وحدت و عدالت كه بزرگترين ارزش هاي سياسي امام در
دوره قبل از خلافت خود و در هنگام حكومت خود بودند، ارز ش هاي سياسي را تا
جائيكه در توان داشتيم بسط دهيم. ما از آوردن بخش اول اين مقاله كه به
ظاهر ربطي به موضوع ما و ارزش هاي سياسي ندارد، چند دفاع داريم. اول اينكه
در كنار بحث هاي پيرامون امام علي(ع) و شخصيت وي و اثبات امامت و ... ما
كاملا به رفتار امام علي(ع) در زمان پيامبر و سياستهاي وي و نقش علي(ع) در
آن اشاره داشته ايم. و دوم اينكه آيا خوانندهاي كه امام علي(ع) را نشناسد
از خود نمي پرسد كه علي(ع) كه اين همه شگفتي در عرصه ي حيات خويش نثار
جهانيان كرد، چگونه و توسط چه كسي شخصيتش شكل گرفته است ؟ اين همه ارزش از
كجا در وجود اين چنين انساني نمودار شده است؟ از پاسخ به اين سئوالات هم كه
بگذريم به عنوان مقدمه و رابطه منطقي بين مطالب و حسن نوشته و زيبايي آن
هم كه شده باشد، مي بايستي شخصيت علي(ع) را كاملا بررسي نماييم. وقتي راجع
موفقيت سياستمداري در تاريخ بحث مي كنيم، اول مي رويم سراغ مكتب و تحصيلات
وي، حال چگونه راجع به بزرگ ترين سياستمدار تاريخ بدون توجه به مكتبش حرف
بزنيم؟! در هر حال خواننده محترم مي تواند در صورتي كه مي خواهد متن را
كاملا مطابق با ارزش ها در سياست ببيند، حواس خود را بيشتر بر روي فصل دوم
به بعد متمركز كرده و توضيحات پيرامون شخصيت علي(ع) و يك امام را مقدمه
تلقي نمايد. در آخرين فصل نيز هدف و انگيزه ي ما بررسي ارزش هاي سياسي نه
به طور پراكنده كه در تحقيق موجود است، بلكه به صورت اختصاص در يك بخش، در
جهان امروز است. هدف ما از آوردن سخن آخر نيز دو چيز بود كه اولا
توصيههايي جهت توسعه ي نهج البلاغه داشته باشيم و دوم اينكه مشكلاتي در
حين انجام تحقيق با آن رو به رو بوديم ذكر كنيم. بيان مشكلات را مي
توانستيم در همين متن مقدمه ذكر كنيم، كه ديديم اگر در پايان باشد مي تواند
بهتر باشد. در اين روند و روال سعي شده است كه به جاي اينكه زياد بر باطل
حمله بريم، از حق دفاع بيشتري نماييم! لذا همين اصل بود كه موجب شد ما
ابتدا، به بيان ارزش هاي درون نامه ي امام به مالك اشتر و دستگاه امام
علي(ع) قبل از حملهها و جنگ هاي امام با باطل بپردازيم. هدف آن بود كه
همانطوري كه دفاع از حقيقت مهم تر از حمله بردن بر باطل است، ما نيز با ذكر
ارزش ها از ديدگاه امام علي(ع) در دستگاه سياسي و نامه ي تاريخي وي به
مالك اشتر قبل از جنگ ها با باطل، بتوينيم اين ارزش كلي را يار و ياور
باشيم. در كل از خداي تبارك و تعالي در تمام طول انجام اين تحقيق خواستار
بوديم كه دل ما را صاف گرداند و باطن دل ما را بر حقيقت پايدار سازد و رحمت
خود را بر رفتار ما نازل كند. در هر حال از خداوند منان خواستاريم كه اين
سخنان ما را درباره ي حيدر ولايتش بپذيرد و همه ما را به كمالات بالاتر
رهنمون سازد. و دقت ما را در كارها افزايش دهد. تا مانند امام علي(ع) رفتار
نماييم و با دقت سخن گوييم و ” نه“ و بلي گوييم. درست مانند امام علي(ع)
كه در هنگام شور و شوق مردم و فشار ان ها جهت به خلافت رسيدن امام، ايشان
براي مخالفت با مرگ عثمان(به عنوان فاكتور حاكم) و جنجال ها ” نه“ گفت و در
آخر چون ديد ارزش وحدت بهتر قرار است احيا شود، بي طمع حكومت را پذيرفت.
براي اينكه از مضمون مقدمه خارج نشويم. سخن را به درازا نكشانيده و بر خدا
توكل كرده و قضاوت را به شما خواننده گرامي وا مي گذاريم. همچنين ما بخشي
ضميمه مانند كه مضمومنش موردي كردن نتايج با انگيزه ي راحت تر كردن نتيجه
برداري از متن توسط خواننده و روشن تر شدن بهتر نتايج است در آخرين مطلب
اين تحقيق آورده ايم. اميد است كه مورد قبول قرار گيرد.
:: برچسبها:
مقاله ارزش های سیاسی ,
ارزش های سیاسی در معنای زندگی ,
زندگی و اندیشه حضرت علی ,
ارزش های سیاسی ,
حضرت علی ,
سیاست ,
علی حضرت علی ,
سیاست ,
سیاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 مرداد 1395 |
نظرات ()
|
|
|
|
|