تحقیق و پژوهش-انرژی امواج و آب- 140 صفحه-docx
نوشته شده توسط : زپو

 تحقیق و پژوهش-انرژی امواج و آب- 140 صفحه-docx


 

جریانات جزر و مدی جریان سریع توده های آب در اثر حرکت جزر و مد هستند که معمولاً در مناطق کم عمق دریا اتفاق افتاده و سرعت جریان آب را بالا می برد. فناوری مورد استفاده شبیه به انرژی باد است با این تفاوت که چون آب 800 بار چگال تر از هواست و آهنگ جریان کندتری دارد توربین، نیرو و گشتاور بزرگتری را تحمل می کند بنابراین توربین هم باید قادر به تولید انرژی و هم مقاوم در مقابل فشار باشد . جریانات غیر جزر و مدی توسط یک عملکرد پیچیده جذب سطحی تابش خورشیدی در اقیانوس و اتمسفر اتفاق می افتد با توجه به چرخش زمین تمرکز این جریانات در مرزهای غربی اقیانوس هاست . جریان گلف استریم در اقیانوس اطلس ، جریان کوروشیو در ژاپن و جریان سومالی در سواحل شرقی آفریقا از مهم ترین جریانات می باشد . توان یک جریان با رابطه ی 2 محاسبه می شود که در آن A سطح مقطع پره توربین ،  چگالی آب و V سرعت جریان است.           

برای جریانات جزر و مدی نزدیک ساحل در مدخل رودها و کانال ها بین جزایر خشکی ها ، سرعت به صورت سینوسی تغییر می کند . در جاهایی که سرعت بیشینه در جریان بالغ بر 1/5m/s و با 1<v<1/5 می باشد بهره برداری از انرژی جریانات جزر و مدی کار آمدتر است . برای جریانات جزر و مدی در بیشتر مکان ها بازده 50-40% و برای جریانات غیر جزر و مدی بازده 80% پیشنهاد شده است . هر چند هنوز اطلاعات در مورد جریانات دریایی کامل نشده اما ارزیابی ها به طور جامع و وسیع ادامه دارد . تکنیکی که برای بهره برداری انرژی جریانات اقیانوسی در نظر گرفته شده استفاده از یک توربین چرخان مانند آسیاب بادی است که در بستر دریا یا معلق در آب متصل به یک صفحه شناور قرار می گیرد.

کاربرد دستگاه owc در خلیج فارس:

سیستم از داده های جذب انرژی امواج دریا در خلیج فارس مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به مشخصات امواج با استفاده از داده های باد برای 7 منطقه، سیستم  owc با بیشترین توان خروجی در بین سیستم های انتخاب شده است . 7 منطقه ی مورد نظر کیش ، ماهشهر ، بندر عباس ، بندر بوشهر ، بندر لنگه ، جزیره ی ابو موسی ، جزیره ی سری می باشد بیشترین توان در واحد عرضی موج مربوط به جزیره کیش و بندر ماه شهر و کمترین توان مربوط  به جزیره ابو موسی و سیری می باشد . همچنین میزان انرژی در منطقه چاه بهار به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه شد که این منطقه نیز از میزان انرژی پایینی برخوردار است و به طور کلی دریای عمان به دلیل داشتن طول حوزه بادگیر مناسب و همچنین وزش مستمر باد در برخی از فصول سال نسبت به خلیج فارس دارای متوسط انرژی ماهیانه به مراتب بیشتری برخوردار می باشد .

توان در واحد عرض موج در 7 منطقه از خلیج فارس

جزیره کیش

بندر ماه شهر

بندر عباس

بندر بوشهر

بندر لنگه

جزیره ابو موسی

جزیره سیری

481/6

844/4

156/4

700/3

576/3

59/30

826/2

 

با توجه به ارزیابی های انجام شده ظرفیت تولیدی نیروگاه امواج 195/3mw می باشد که نسبت به نیاز کشور به نسبت 1% کم است  و استفاده از انرژی امواج به طور کلی با ژنراتورهای معمول در منطقه خلیج فارس  و دریای عمان مقرون به صرفه نیست .

نتیجه گیری:

 با توجه به تجارب و مطالعات انجام شده ، بهره برداری از انرژی امواج در سطح گسترده با استفاده از ژنراتورهای خاص امکان پذیر می باشد  لازم است این امر در راستای استحصال انرژی عظیم امواج در وسعت سواحل شمال و جنوب ایران نیز مورد توجه واقع گردد . استفاده از ژنراتورهای مناسب بویژه ژنراتور القایی در توربین برق امواج و عملکرد ژنراتورهای القایی متصل به شبکه در نیروگاه های برق امواج و مسائل مربوط به این گونه نیروگاهها شناسایی شده و برنامه توسعه ی بهره برداری انرژی امواج در مجموعه انرژی های تجدید پذیر را در اولویت بالاتری قرار داد همچنین در مناطق تجاری و توریستی به خصوص سواحل جنوبی خزر استفاده از سیستم تهویه مطبوع وابسته به آب دریا بسیار مهم است و امید     می رود در آینده این سیستم ها در سواحل شمالی کشور کاربرد داشته باشند .

منابع:

-  قرشی 01 ارائه مدل. نقش ژنراتور القایی در توربین برق امواج. سازمان انرژی اتمی ایران.

 - ملازنیل، م (1377)  انتخاب سیستم بهینه جذب انرژی از امواج دریا در نواحی شمالی خلیج فارس.

-  پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک ، دانشگاه صنعتی شریف ، 200 ص .

 انرژی اقیانوس ها

انرژی اقیانوس ها ( Ocean energy ) » اقیانوس های جهان سرچشمه ی بالقوه ی مقدار زیادی انرژی هستند . سرچشمه ی این انرژی ، پدیده های گوناگونی است که در اقیانوس ها روی می دهد . انرژی جنبشی جریان های جزر و مد آب ، جریان های اقیانوسی ، نیروی امواج آب و انرژی گرمایی سطح آب اقیانوس ها از جمله انرژی های اقیانوسی به شمار می روند .

انرژی جریان های جزر و مد آب

نیروی جاذبه ی ماه آب اقیانوس ها و دریا ها را جا به جا می کند که در ساحل به صورت بالا و پایین رفتن سطح آب ( موج ) آشکار می شود . نیروگاه های جزر و مدی با استفاده از نیروی جزر و مد ، برق تولید می کنند . در این نیروگاه ها ، سدی به نام آب بند بین دریا و دهانه ی رودخانه می سازند و توربین هایی نیز در این مکان جای می دهند . وقتی آب دریا بالا می آید ، جریان آب پس از به کار انداختن توربین ها ، وارد مخزن سد می شود و زمانی که آب دریا پایین می آید ، آب از راه حوضچه ی رودخانه و از مجرای سد ، به دریا بر می گردد و در مسیر برگشت خود ، توربین ها را دوباره به گردش در می آورد . بنابراین توربین ها در هر دو حالت کار می کنند و برق تولید می شود . نیروی جزر و مد یکی از گونه های انرژی های اقیانوسی است که امروزه از آن برای تولید برق بهره برداری می کنند . پژوهشگران هم اکنون در حال طراحی و ساخت توربین هایی هستند که بتوان آن ها را در بستر دریا و در جاهایی که جزر و مد زیاد است ، کار گذاشت .

انرژی امواج آب

پژوهشگران برآورد کرده اند که موج هایی که بر ساحلی به طول دو کیلومتر می کوبند ، برابر یک نیروگاه کوچک با سوخت زغال سنگ می توانند انرژی تولید کنند . کارشناسان در حال بررسی روش های گوناگون بهره برداری هر چه بیش تر از انرژی امواج هستند . هم اکنون از سه نوع سامانه ی مختلف شناور ، ستونی و موجی استفاده می شود . در مولد های شناور ، یک دسته شناور در آب قرار دارند ، و هنگامی که موج عبور می کند ، این شناور ها بالا و پایین می روند . این حرکت ها روغنی را تلمبه می کنند تا توربینی را به حرکت در آورد و برق تولید کند ، ستون های نوسان کننده نیز پر از هوا هستند ، حرکت موج باعث می شود که آب از پایین به درون این ستون ها برود و از آن بیرون بیاید و در نتیجه هوای بالای ستون را بالا و پایین بفرستد ، هوای سامانه های موجی نیز آب بخش های بالایی موج را دریافت می کنند . این آب یک توربین را به کار می اندازد و سپس به دریا بر می گردد.

انرژی گرمایی اقیانوس ها
اقیانوس ها دو سوم سطح کره ی زمین را پوشانده اند . هر روز تابش خورشید سطح آب اقیانوس ها را گرم می کند . بنابراین اقیانوس ها مقدار زیادی از انرژی گرمایی را در خود ذخیره می کنند که به انرژی گرمایی اقیانوسی معروف است . در مناطق گرمسیری ، سطح آب تا 25 درجه ی سانتی گراد گرم می شود ، از آبی که تا این اندازه گرم است می توان برای تولید الکتریسیته ( توضیح زیر را بخوانید ) نیروگاه های انرژی گرمایی اقیانوسی در مقیاس کوچک و به طور آزمایشی طراحی و ساخته شده اند و کارآیی آن ها در دست بررسی است . 
ماشین مبدل انرژی گرمایی اقیانوسی
در این دستگاه ها از آب گرم لایه یذ سطحی ، برای تبخیر مایعی مانند آمونیاک استفاده می کنند که در دمای پایین می جوشد . فشار گاز حاصل از تبخیر ، توربین را به گردش در می آورد ، در مرحله ی بعد ، این گاز با آب سردی که از عمق آب بالا می آید ، متراکم می شود ، و دوباره به حالت مایع در می آید و این چرخه بار ها تکرار می شود .

انرزی امواج دریا

انرژی جزر و مد و امواج دریا 14 مرداد 1387 ساعت 8:44        انرژی دریایی یا اقیانوسی ، یکی از انواع انرژی هاي تجدیدپذیر است که در کنار منابع دیگری نظیر انرژی خورشیدی و باد ، مورد توجه قرار گرفته است . انرژی امواج و انرژی جزر و مد را می توان مهمترین زیر مجموعه های انرژی های دریایی به شمار آورد . به دلیل تفاوت های موجود در ویژگی ها و روش های فنی جذب آنها ، توسعه این دو منبع راه متفاوت و مستقلی را طی کرده است . نیروگاه های جزر و مدی به دلیل مشابهت با نیروگاه های آبی و استفاده از فناوری آماده آنها ، به پیشرفت های سریعی نايل آمده است . اما بروز مشکلات زیست محیطی باعث شده است که تحول و ایجاد تغییرات اساسی در روش کار ضروری شود. توسعه آنها به روش قبل به رغم پیشرفت های ذکر شده ، در عمل محدود شده است. نیروگاه های موجی از تنوع زیادی برخوردار هستند. برخی بر روی آب شناورند و برخی دیگر در ساحل نصب می شوند. همچنین نحوه درگیری آنها با امواج و در نتیجه نوع حرکتی که جذب می کنند با هم تفاوت بسیار دارد. علاوه بر کارهای مطالعاتی، نمونه های کوچکی نیز از برخی سیستم های موجی در نقاط مختلف جهان ساخته شده و مورد آزمایش قرار گرفته است. امواج در اثر انتقال انرژی از باد به دریا به وجود می آیند. نرخ این انتقال انرژی بستگی به سرعت باد و نیز به مسافتی دارد که در طول آن باد با سطح آب در فعل و انفعال بوده است. موج ها به خاطر جرم آبی که نسبت به سطح متوسط دریا جابه جا شده ، انرژی پتانسیل و به خاطر سرعت ذرات آب ، انرژی جنبشی را با خود حمل می کنند. انرژی ذخیره شده از طریق اصطکاک و اغتشاش و با شدتی که بستگی به ویژگی امواج و عمق آب دارد ، تلف می شود. موج های بزرگ در آب های عمیق انرژی خود را با کندی بسیار از دست می دهند ، در نتیجه سیستم های امواج بسیار پیچیده هستند و اغلب هم از بادهای محلی و هم از توفان هایی که روزها قبل در دور دست اتفاق افتاده اند سرچشمه می گیرند. امواج توسط ارتفاع، طول موج و دوره تناوبشان مشخص می شوند. قدرت امواج معمولاً بر حسب کیلووات بر متر بیان می شود که نمایانگر شدت انتقال یا عبور انرژی از یک خط فرضی به طول یک متر و موازی با جبهه موج است. امروزه فناوری تولید انرژی از موج اقیانوس ها وجود دارد، به طوری که بیش از 400 اختراع در این زمینه به ثبت رسیده است که از آنها به سه روش اصلی استفاده از کانالی به شکل مخروط ناقص ، استفاده از حرکت عمومی امواج اقیانوس توسط مکانیزم های گوناگون و استفاده از یک ستون نوسانی آب می توان اشاره کرد. جزر و مد دریا در اثر جاذبه ماه و خورشید به هنگام گردش زمین به وجود می آید. نیروی جاذبه ماه باعث ایجاد برآمدگی در آب ها شده ...

انرژی امواج دریا

امواج در اقيانوس باز بر اثر عمل باد روي سطح اقيانوس توليد مي‌شوند. کل انرژي موج توزيع شده در زمين در حدود  2.5*10^6 Mw تخمين زده مي‌شود که در حدود انرژي کلي توزيعي جزر و مد است. انرژي موج منبع تجديد شونده است (انرژي برگشت پذير) و معمولا نسبت به انرژي باد بيشتر قابل توليد است. انرژيي که از امواج استخراج مي‌شود، دوباره به سرعت توسط برهمکنش با دو سطح اقيانوس پر مي‌شود. موج در اثر وزش باد روي سطح اقيانوس بوجود مي‌آيد. در امواج اقيانوس انرژي خارق‌العاده‌اي وجود دارد. مجموع نيروي امواجي كه خطوط ساحلي دنيا را در مي‌نوردند، 2 تا 3 ميليون مگاوات تخمين زده مي‌شود. سواحل غربي ايالات متحده و اروپا و سواحل ژاپن و نيوزلند محلهاي مناسبي براي مهار انرژي امواج اقيانوسهستند. يكي از راههاي مهار انرژي امواج اين است كه خط سد امواج را به كانالهاي باريك كج كرده و در آنجا متمركز كنيم. اين كار باعث نيرو و اندازة امواج مي‌شود. سپس امواج مي‌توانند به ظرف‌هايي كانال كشي شده و يا مستقيماً براي گرداندن توربين‌ها به كار روند. هيچ دستگاه انرژي موجي تجاري بزرگي وجود ندارد، اما انواع كوچك آن موجود مي‌باشند، مكانهاي ساحلي كوچك بهترين وضعيت را آيندة نزديك براي توليد انرژي موجي كافي براي جوامع محلي دارند.براي استفاده از انرژي امواج از سه طرح از انرژي آن بهره برداري مي‌شود: استفاده از استوانه هاي شناور امواج متحرک اقيانوس داراي انرژي جنبشي است. از اين انرژي مي توان جهت چرخش يک توربين استفاده نمود. در تصوير، مثال ساده اي از اين نوع انرژي را مي بينيد. همانطوريکه در تصوير نشان داده شده است ، موج درمحفظه به طرف بالا حرکت نموده و باعث خروج هوا از طرف ديگر آن مي شود. سپس هواي متحرک باعث چرخش توربين شده و درنتيجه ژنراتور را به گردش در مي آورد. زمانيکه موج پائين مي رود ، جريان هوا از توربين عبور کرده و مجدداً از طريق درهايي ، که معمولاً بسته اند ، وارد محفظه مي شود. اين صرفاً يکي از سيستمهاي توليد انرژي از موج است.استفاده از بادامکهاي شناور وقتي موج مي‌آيد بادامکها را مي‌چرخاند و اين حرکت چرخشي را به ژنراتور وصل مي‌کنند. در واقع تعداد زيادي از اين بادامکها را توسط ميله‌اي بهم وصل مي‌کنند و مجموعه را در نزديکي ساحل روي امواج مي‌گذارند، اين سيستمها براي امواج سنگين کاربرد دارد.استفاده از جزاير طبلک سيستم طبلکي: چيزي شبيه تيوپ اتومبيل مي‌باشد که ديواره‌هاي آن قابل ارتجاع مي‌باشد. قسمتهاي داخلي تقسيم بندي ، توربين جاگذاري کرده‌اند. اين سيستم را بصورت شناور روي آب مي‌اندازند و موج به آنها ضربه وارد مي‌کند. اين ضربه به بدنه تيوپ ...

دیدگاه تاریخی:بحران نفت به خصوص پس از جنگ اعراب و اسراییل در ١٩٧٣ و بحران انرژی در اواخر قرن بیستم باعث افزایش قیمت نفت شد. بر این اساس استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در اولویت قرار گرفت و کشورهایی که مرز آبی گسترده دارند به این فکر افتادند که از انرژی موج دریا برای تولید انرژی استفاده نمایند. برخی نیروگاه های آبی به صورت شناور روی آب هستند، برخی نیز در کنار ساحل انرژی آب را به برق تبدیل می کنند.استفاده از انرژی موجباد باعث به وجود آمدن موج می‏ گردد. توان انرژی موج در طول ١ کیلومتر ساحل حدود ٨٠ کیلووات می‏ باشد. مولدهای برق در طول ساحل می ‏توانند این انرژی را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند. بازده چنین ژنراتورهایی حدود ٥٠% است، بنابراین یک نیروگاه موجی به طول ٢٥ کیلومتر، توانایی تولید ١٠٠٠ MW برق دارد. چنین نیروگاه هایی به صورت شناور ساخته می‏شوند تا بتوانند به راحتی با موج بالا و پایین بروند. این مولدها با هر بار نوسان می‏ توانند مقداری انرژی الکتریکی تولید نمایند.آیا بر اساس شكل زیر می توانید طرز كار مولد موجی را توضیح دهید؟مزایا:انرژی موج دریا از نوع تجدیدپذیر می ‏باشد. چنین منابعی نیازی به میلیون ها سال زمان برای به وجود آمدن ندارند و بی‏پایان می ‏باشند. تولید انرژی به این روش آلودگی در بر ندارد. این نیروگاه ها در طول زمستان می‏توانند بیشترین میزان انرژی را تولید كنند و خوشبختانه در چنین زمان هایی به انرژی بیشتری نیازمند هستیم. مولدهای كوچك موجی می ‏توانند در نواحی دور دست كه انتقال برق مقرون به صرفه نیست به كار روند. مضرات:توان تولید شده در نیروگاه های موجی ثابت نبوده و بستگی به شرایط موج دریا دارد. هزینه ساخت ژنراتورهای موجی زیاد و ساخت آن ها دشوار است. كابلی كه به وسیله آن مولدهای موجی به هم متصل می شوند برای قایق‏ها و كشتی ها مشكل آفرین می‏باشد. در ضمن انتقال برق از طریق كابل نیز خطرناك است زیرا ممكن است كابل لخت شده و جریان برق وارد آب شود و موجودات دریایی را به خطر اندازد. در ضمن این نیروگاه ها باید طوری ساخته شوند كه در شرایط بد و طوفانی صدمه نبیند.موج چیست و چگونه به ‌وجود می ‌آید؟با شنیدن کلمه موج معانی مختلفی ممکن است به ذهن خطور کند. مثلاً در استادیوم فوتبال گاهی تماشاچیان به عنوان تشویق گروهی "موج مکزیکی می‌دهند" ! و با نظم خاصی در سر جای خود به بالا و پایین حرکت می ‌کنند.  گاهی در مسائل اجتماعی - سیاسی از موج سخن به میان می ‌آید. مثل "موج بنیادگرایی"البته در فیزیک، اصطلاح موج یک معنی خاص دارد.وقتی سنگی را بر روی سطح دریاچه یا استخر آب ...

 

 

انرژی امواج دریا و منشأ آن

 

 

انرژی امواج دریا> مقالهانرژی امواج دریا و منشأ آندریاها با فرایند های مختلف فیزیکی ، انرژی دریا را دریافت و ذخیره نموده و سپس آن راتلف می کنند. این انرژی به صورت امواج، جزر و مد، اختلاف دما و حتی اختلاف غلظت نمک در اعماق مختلف آب دریا وجوددارد که می توان از هر یک از آن ها بهره برداری کرد.منشا انرژی امواج دریا، بادهایی است که در حین وزیدن و تماس با سطح آب دریا، انرژی جنبشی خود را به دریا می دهند. آب دریا ، انرژی جنبشی باد را به صورت انرژی پتانسیل در خود ذخیره می کند و پس از مدت کوتاهی ان را به شکل انرژی جنبشی ( موج ) تبدیل می کند.میزان انرژی امواج دریا، به اهنگ انتقال انرژی باد به دریا بستگی دارد. به عبارت دیگر هر چه سرعت وزش باد بیش تر باشد، انرژی امواج دریا نیز بیش تر خواهد بود.بر اثر وزش طوفان های شدید در نواحی دور از ساحل و عمیق دریا، امواج پر انرژی به وجود می اید که در حین حرکت به طرف ساحل، انرژی خود را به آرامی از دست می دهند. به همین جهت، امواج دریا در نزدیکی ساحل، انرژی خود را هم از بادهای محلی ( که در نزدیکی ساحل می وزند ) و هم از طوفان های شدیدی که روزهای قبل در دوردست اتفاق افتاده اند، به دست می آورند.فکر استفاده از انرژی امواج دریا در طی قرن گذشته، برای بسیاری مطرح بوده است. ولی کوشش جدی برای بنیان گذاری یک فناوری موثر، از اواسط دهه ی 1970 شروع شد. از ان زمان تا کنون پژوهش هایی در بیش از 13 کشورجهان انجام شده، و دستگاهها و ماشین الات بسیاری ساخته شده اند.چگونگی مهار انرژی امواج دریا، عرصه ی مناسبی برای اختراع محسوب می شود. برای مثال در دوره ی 1974-1985 بیش از 200 دستگاه از این نوع فقط در انگلستان آزمایش شده اند.انرژی حاصل از امواج دریا اساسا غیر الاینده است و به هر میزان که بتوان آن ها را جایگزین سوخت های فسیلی کرد، منافع زیست محیطی فراهم می شود. تنها خطری که احتمال وقوع ان وجود دارد و جلوگیری از آن ضروری است، خطر برخورد قایق ها و کشتی ها با تاسیسات ایجاد شده است که با انتخاب صحیح محل های استقرار و همچنین به کارگیری وسایل و علائم ناوبری، قابل پیشگیری است.منبع: دانشنامه رشد

 

 

انرژی امواج دریا و منشأ آندریاها با فرایند های مختلف فیزیکی ، انرژی دریا را دریافت و ذخیره نموده و سپس آن راتلف می کنند. این انرژی به صورت امواج، جزر و مد، اختلاف دما و حتی اختلاف غلظت نمک در اعماق مختلف آب دریا وجوددارد که می توان از هر یک از آن ها بهره برداری کرد.منشا انرژی امواج دریا، بادهایی است که در حین وزیدن و تماس با سطح آب دریا، انرژی جنبشی خود را به دریا می دهند. آب دریا ، انرژی جنبشی باد را به صورت انرژی پتانسیل در خود ذخیره می کند و پس از مدت کوتاهی ان را به شکل انرژی جنبشی ( موج ) تبدیل می کند.میزان انرژی امواج دریا، به اهنگ انتقال انرژی باد به دریا بستگی دارد. به عبارت دیگر هر چه سرعت وزش باد بیش تر باشد، انرژی امواج دریا نیز بیش تر خواهد بود.بر اثر وزش طوفان های شدید در نواحی دور از ساحل و عمیق دریا، امواج پر انرژی به وجود می اید که در حین حرکت به طرف ساحل، انرژی خود را به آرامی از دست می دهند. به همین جهت، امواج دریا در نزدیکی ساحل، انرژی خود را هم از بادهای محلی ( که در نزدیکی ساحل می وزند ) و هم از طوفان های شدیدی که روزهای قبل در دوردست اتفاق افتاده اند، به دست می آورند.فکر استفاده از انرژی امواج دریا در طی قرن گذشته، برای بسیاری مطرح بوده است. ولی کوشش جدی برای بنیان گذاری یک فناوری موثر، از اواسط دهه ی 1970 شروع شد. از ان زمان تا کنون پژوهش هایی در بیش از 13 کشورجهان انجام شده، و دستگاهها و ماشین الات بسیاری ساخته شده اند.چگونگی مهار انرژی امواج دریا، عرصه ی مناسبی برای اختراع محسوب می شود. برای مثال در دوره ی 1974-1985 بیش از 200 دستگاه از این نوع فقط در انگلستان آزمایش شده اند.انرژی حاصل از امواج دریا اساسا غیر الاینده است و به هر میزان که بتوان آن ها را جایگزین سوخت های فسیلی کرد، منافع زیست محیطی فراهم می شود. تنها خطری که احتمال وقوع ان وجود دارد و جلوگیری از آن ضروری است، خطر برخورد قایق ها و کشتی ها با تاسیسات ایجاد شده است که با انتخاب صحیح محل های استقرار و همچنین به کارگیری وسایل و علائم ناوبری، قابل پیشگیری است.

بررسی امکان تولید انرژی الکتریکی با استفاده از مهار بخشی از انرژِی امواج جزیره سیری

 فرض میکنیم قطر پیستون پمپ برابر  ۱.۲ متر باشد.بنابر این سطخ مقطع پیستون برابر میشود با s=3.14r 2  که برابر میشود با ۱.۱m2 حال  قرار دارد. این جزیره دارای ۱۷ کیلومتر مربع مساحت است و نام اصلی و پارسی آن «راز» می‌باشد که به دلیل نزدیکی با مناطق عربنشین حاشیه جنوبی خلیج فارس، اعراب از معادل عربی این نام یعنی سری استفاده کردند که این نام در زبان‌های اروپایی سیری تلفظ شد و از راه آن زبان‌ها به فارسی رسید. جغرافیا جزیره سیری یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این جزیره در آب‌های خلیج فارس قرار دارد. فاصله آن تا مرکز شهرستان ابوموسی که در قسمت شرقی جزیره سیری واقع شده در حدود ۲۷ کیلومتر است . فاصله دریایی آن تا مرکز استان هرمزگان شهر بندر عباس در حدود ۱۵۲ مایل دریایی است . وسعت جزیره سیری ۳/۱۷ کیلومتر مربع می‌باشد. این جزیره فاقد پستی و بلندی بوده و نسبتاً مسطح است. مرتفع‌ترین نقطه آن ۲۴ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگ‌ترین ابعاد طولی و عرضی جزیره ۱/۶ و ۶/۴ کیلومتر است. در قسمت‌های شمالی و نزدیک سواحل جزیره مناطق مسکونی همراه با سایر تأسیسات جای گرفته‌اند این جزیره کاملا نظامی است و هیچ فرد بومی در آن زندگی نمی‌کند و همچنین عده‌ای از مردم جزیره در تأسیسات نفتی کار می‌کنند. در این جزیره تعداد قابل توجهی نخل خرما به طور پراکنده وجود دارد. این منطقه پوشش گیاهی فقیری دارد. در این جزره معدن خاک سرخ نیز موجود است. در گذشته افرادی بومی در این جزیره زندگی می‌کردند که به مرور زمان از آنجا کوچ کردند. بر سر این جزیره، ایران سالها با کشورهای حوزه خلیج فارس مشکل داشته است، اما اکنون از جزیره‌های ایران است. از حیوانات این جزیره می‌توان از آهو، گربه و مرغ دریایی و ... نام برد. آب و هوای این جزیره گرم و شرجی است. بررسی روش های استفاده از انرژی های مختلف دریا ناشی از پدیده های بررسی روش های استفاده از انرژی های مختلف دریا ناشی از پدیده های اقیانوسی -روش محاسبه تعین میزان انرژی قابل دسترس از امواج با ارتفاع 1.3 متر در سا


خرید و دانلود  تحقیق و پژوهش-انرژی امواج و آب- 140 صفحه-docx






:: برچسب‌ها: انرژی امواج و آب،انرژی های نو، انرژی های تجدیدپذیر،انرژی اواج دریا،انرژی جزر و مد دریا،نیروی کشند و برکشند،انرژی امواج اقیانوسی، انرژی موج دریا ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 بهمن 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: