كاتاليزور
نوشته شده توسط : زپو

 كاتاليزور


پيشگفتار:

«بسياري از مواد مي توانند روي مواد ديگر تاثير بگذارند كه با ميل آنها به انجام  واكنش شيميايي تفاوت بسيار زيادي دارد. آنها از اين طريق  باعث تجزيه اين مواد تشكيل مواد جديد مي شوند، ولي در تركيب  مواد جديد  وارد نمي شوند. اين نيروي جديد كه تا كنون  ناشناخته بوده هم در مواد آلي وهم در مواد  معدني  وجود دارد من آن را نيروي كاتاليستي مي نامم. همچنين تجزيه مواد توسط  اين نيرو  را كاتاليزور مي نامم»

(ژ-ژ برزليوس(Berzelius ) (1836 ) مجله  علوم فلسفي  جديد ادينبورو، xxy  ، 223)

اولين باري كه نام  كاتاليز در متن  علمي آمد در متن  بالا بود. تا پيش از آن  لغت كاتاليز به معني «قانون شكني و بر هم زدن نظم بود. شايد بر داشت برزليوس ان بود كه عمل كاتاليز اصول و قوانين  يافته  شده تا سال  1836  را نقض مي كرد  توجه  به اين نكته جالب است كه جايگزين كردن تعدادي از كلمات  عبارت  به كار رفته توسط برزليوس  با كلمات  امروزي، خلاصه  بسيار خوبي  از نگرش  فعلي ما به كاتاليزر  به دست مي دهد. كاتاليست  يك قاعده خيلي اساسي در توليد و انفعال  سوختها و مواد شيميايي مي باشد.

بررسي مبحث كاتاليست  يك موضوع مهم و حساس  بوده كه علاقه  خيلي از دانشمندان و مهندسين  به ان جلب  شده است. كاتاليست  عملاً در صنعت  تصفيه نفت  به كار مي رود و تقريباً  همه مواد نفتي  در فرايندها ، توسط  واكنشهاي كاتاليستي  تهيه مي شوند. كاتاليستها براي اولين بار در دنيا  در سال 1909  هنگاميكه  استوالد(Ostwald  )  به خاطر كارش جايزه نوبل گرفت  به رسميت شناخته شد. سه سال  بعد آن افتخار به سباتير ( Sabatier  ) بخشيده شد. 

بررسي  بحران اخير انرژي  و در دهه تحريم نفت عرب در سال 1973  و  متعاقب آن فعاليتهاي اوپك (O.P.E.C  ) ، اهميت كاتاليست آشكار تر  مي شود و به سرعت  شناخته مي گردد.  يعني كاتاليست تكيه گاهي براي مقدار  زيادي انرژي  تلقي
مي گردد.  اين مواد به وسيله  ايالات متحده و ملل صنعتي  ديگر توليد مي شوند.

امروزه سيستم هاي كاتاليستي  به دو دسته بزرگ همگن و ناهمگن تقسيم
مي شوند. در سيستم هاي همگن، كاتاليست، معمولاً يك گونه محلول است. در حالي كه در سيستم هاي ناهمگن، كاتاليست معمولاً يك جامد  نا محلول است كه واكنش  فقط روي  سطح آن انجام  مي شود.


تاريخچه كاتاليست :

كاتاليست بعنوان يك پديده اخيراً بررسي گرديده است . ظاهراً اولين كاتاليست ، براي واكنشهاي آنزيمي در شكل تهيه و ساخت شراب و سركه بكار گمارده شد . همچنين در تهيه صابون كه يك عمل بسيار قديمي است . مورد توجه قرار گرفت . اين واكنشها به تبديل كاتاليستي شكر به اتيل الكل به اسيد استيك و چربي به يك نمك است و گليسيرين منجر گرديد .

در طي اواخر قرن هيجدهم دانش شيمي سريعاً گسترش مي يافت و طبيعي بود كه اثر مواد خارجي بر روي واكنشهاي شيميايي مطالعه شود . بين سالهاي 1835-1780 آزمايشات متعدد و با ارزشي ، اثرات مواد خارجي را بر روي واكنشهاي شيميايي شرح دادند . اين آزمايشات واكنشهاي اسيدها را در محلول و واكنشهاي فاز گازي و واكنشهاي جذب بوسيلة جامدات را مورد بحث قرار ميدادند . اهداف كار كاتاليستها بوسيلة فوزينيري[1] ، كه اولين كسي بود كه رابطه بين جذب سطحي[2]  و افزايش سرعت واكنشها را بوسيلة جامدات مورد توجه قرار داد ، پيشرفت نمود . از جمله افراد ديگر فارادي [3] ، دريافته بود كه جذب سطحي مواد اوليه يك قاعده مهم در صورت گرفتن يك واكنش در حضور يك جامد مي باشد . همچنين كلمنت[4] و ديزرمس[5] اظهار داشتند كه اكسيدهاي نيتروژن يك نقش اساسي را در اكسيداسيون دي اكسيد گوگرد بوسيلة تشكيل يك تركيب بازي ميكنند . خيلي از آزمايشها بر روي طرز عمل كاتاليستها با موادي صورت ميگرفت كه امروزه بعنوان كاتاليستها مورد استفاده در صنايع نفت مطرح ميباشند . بعنوان مثال اسيدهاي قوي ، خاكها و فلزاتي از قبيل پلاتين  .

« برزليوس1 »يكي از بزرگترين سازمان دهنده هاي دانش شيمي است . وي ابتدا ديد كه خيلي از پديده هاي گوناگون مانند بالا بردن سرعت واكنشها عموماً به كارهاي قبلي وابسته است . در بيان تحقيقات شيميايي كه در طي سال 1835 داشت ، او براي اولين بار پيشنهاد نمود كه مشاهدات و نتايج آزمايشهاي مختلف كه بر روي واكنشها صورت گرفته ، عموماً نشان ميدهند كه فعاليت شيميايي بايد بوسيلة يك عامل خارجي بدون اينكه آن عامل در واكنش شركت نمايد ، افزايش يابد . او اين پديده را كاتاليزر ناميد . در اين گفتار برزليوس مفهومي از يك نيروي كاتاليستي ارائه نمود و در انجام آن يك نوع نيروي خاص كه قادر به انجام فعاليت شيميايي بود ، را آشكار ميدانست . بعد از وي تا زمان زيادي بعد از او « استوالد2 » چنين سيماي علمي از كاتاليستها به مدت شصت سال وجود داشت . ولي در عمل چنين چيزي وسيله جالبي نبود . « ليبيگ3 » و ديگران به چنين ايده اي كه بوسيله برزليوس پيشنهاد شده بود و مربوط به نوع خاصي از نيروي كاتاليستي ميشد ، حمله كردند و فعاليتهاي ديگري در جريان بود ولي نظراتي كه توسط استواله ارائه شده بود قبل از هر پيشنهادي كه مسئله را حقيق

[1]  FUSINIERI

[2] ADSORPTION

[3] FARADAY

[4] CLEMENT

[5] PISORINES

1 BERZALIUS                                     3 LIEBIG

2 OSTWALD                                       4 BERTHOLET                                       5 WILHELMY

 


خرید و دانلود  كاتاليزور






:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: