ماساژ
نوشته شده توسط : زپو

 ماساژ


مقدمه: چرا ماساژ؟

ماساژ براي خانواده و دوستان شما، مادر بزرگها، كودكان و براي تمام كساني است كه دوستشان داريد. ماساژ از لحاظ جسمي براي كمك به اشخاص و مراقبت از آنها و به طور كلي براي تمام افرادي است كه احساس مي كنيد مي توانيد با آنها در عمل مراقبت جسمي شريك شويد.

ويژگي خاص ماساژ، در برقراري ارتباط بدون كلامي است كه در ذات خود، عملي غيرعادي نيست. براي مثال، ما اغلب سعي مي كنيم كساني كه در اطرافمان زندگي مي‌كنند، بدانند دوستشان داريم؛ با آنها همدردي مي كنيم و قدرشان را مي دانيم. وقتي فردي براي اولين بار به خوبي ماساژ داده مي شود، وارد نوعي حالت جسمي- رواني مي‌گردد كه توصيف آن مشكل است. همچون لحظه وارد شدن به اتاقي كه در آن تا به آن لحظه، قفل و از ديد پنهان بوده است. كساني با اين حالت آشنا هستند كه نوعي از مديتيشن روزانه را تمرين مي كنند. هرچند لزومي ندارد كه ماساژ دهنده در اين مرحله توقف كند. او هرچه بيشتر بتواند آگاهي رو به افزايش ماساژ گيرنده را دريابد، به همان ميزان مي تواند نيروي دروني و تجربه اش را منتقل كند. كمترين تماس، تبديل به بيان مي شود؛ مانند طرحي با قلمي مناسب روي كاغذ حساس. پس ماساژ، القا كننده اعتماد، يكدلي و احترام، بدون به زبان آوردن سخن و به وسيله حسي صرفاً جسمي است. زيرا اين لحظات مي توانند با احساسي از كمال بيان شوند و هرگز، هيچ كلامي با آن برابري نخواهد كرد.

براين اساس، ماساژ عملي ساده است كه ما را به درون خويش نزديكتر مي سازد. دستهاي شما قادرند اين احساس را به ديگران منتقل كنند. ياد بگيريد به نيروي دستهايتان اعتماد كنيد. آنها زودتر و بهتر از هر كسي به شما خواهند آموخت كه ماساژ چيست.

تعريف ماساژ

ماساژ يكي از قديمي ترين، مفيدترين و آسانترين نوع درمان براي تسكين درد و ساير نشانه هاي بيماري و آسيب است. از اين روش درماني به كرات براي افزايش گردش خون به يك قسمت مبتلا، كمك به تخليه ترشحات ناحيه ديگر، شل كردن عضلات و كم كردن احتمال تحليل رفتن عضلاني استفاده مي شود.

ماساژ همچنين در درمان آرتريت ها، پيچ خوردگي ها، كبودي ها و درد ناشي از كشش ساكرو ايلياك و در بسياري از حالات ارتوپدي از جمله مشكلات كمر مفيد است. در ماساژ درماني، حركات منظم با استفاده از اعمال فشار و مشت و مال دادن به كار مي رود. بنابراين، فقط بايد توسط يك فرد تعليم ديده حرفه اي انجام شود.

در طب فيزيكي يا ورزشي، ماساژ درماني مي تواند براي تسكين درد، شل كردن عضله تحت فشار، بهبودي گردش خون و كاهش التهاب مورد استفاده قرار گيرد. اگر شما مسئول انجام هر  نوع تكنيك ماساژ هستيد اصول اساسي وجود دارند كه بايد آنها را به كار ببريد. از جمله اين كه هرگز اجازه ندهيد ماساژ موجب درد بيمار شود. شخص را در يك وضعيت راحت قرار دهيد. طي درمان از قسمت مبتلا حمايت كنيد. از حركات موزون، آهسته و يكنواخت استفاده نماييد. حداكثر تماس دست با پوست را حفظ كنيد.

در ترجمه اين كتاب سعي بر آن بوده است كه ضمن امانت داري، حتي الامكان تمام اصطلاحات به فارسي برگردانده شود تا مطالعه آن براي افراد غير حرفه اي نيز قابل استفاده باشد. اميد است اين اثر ناچيز مورد عنايت پزشكان، متخصصين طب فيزيكي، پرستاران و فيزيوتراپيست ها قرار گرفته و اينجانب را از نظرات ارزشمند خود بهره مند فرمايند.

(مترجم ماهرخ گلچين، 1379)

تعريف ماساژ

يكي از روشهاي درمان بيماران كه قرنهاست مورد استفاده قرار دارد و برخي از متخصصان به آن، همچون اولين شكلهاي درماني مي نگرند. ماليدن يا نوازش كردن بخش آسيب ديده يا دردناك است كه اصطلاحاً ماساژ ناميده مي شود. امروزه كه پزشكي جنبه، علم مطلق يافته است، ماساژ بيش از پيش بخشي از درمان پزشكي محسوب مي شود و معمولاً بيماران آن را با رضايت خاطر مي پذيرند.

ماساژ قديمي در اعصار كهن سنتي براي بهبود بخشيدن به عملكرد ورزشكاران بود. اينگونه كاربرد در رساله هاي بقراط جالينوس ديده مي شود. جالينوس 18 نوع ماساژ مختلف از جمله ماساژ نرم، سخت، متوسط، آماده كننده و برگشت به حالت اوليه را از يكديگر متمايز ساخته است و بيان مي دارد كه مي بايست از شرايط بدني ورزشكار آگاهي كامل داشته باشد، نقاشي هايي از يونان باستان در دست است كه مالش پشت و سينه، بوكس بازان، ماساژ و ترآشيل دونده ها و ماساژ عضله ساق پا را نشان مي دهد.

يكي از دانشمندان يوناني به نام ديم ماساژ را به عنوان يكي از بخشهاي عمده، مراقبت از ورزشكاران توصيف مي كند. در اين زمينه در كتاب «تاريخ جهاني ترتيب بدني و علوم ورزشي» از حمام گرم و حمام آفتاب هم ياد كرده است. وي همچنين نتيجه مي گيرد كه ماساژ ورزشي در آن دوران، تقريباً 500 سال پيش از عصر جديد، بسيار متنوع و شامل كاربرد ابزارهاي گوناگون و تركيب ماساژ با ساير روشهاي درماني بود.

قابل توجه آن كه ماساژ تقريباً همواره همراه با ژيمناستيك سبك فعال و تمرينهاي تنفسي انجام مي گرفته است. در يونان باستان نظام متعادلي بين ژيمناستيك و ماساژ برقرار بوده است. واژه، ماساژ از واژه، لاتين ماسين مشتق شده است كه تقريباً معني «مشت و مال» مي دهد ابزار واقعي انجام ماساژ دست حساس و جستجوگر و درمانگر است. ماساژ به وسيله مردمان دنياي قديم نيز شناخته شده و بكار گرفته شده است. مصريان، ايرانيان، روميان، ژاپني ها و چيني ها نيز با كاربرد آن آشنا بوده اند. احتمالاً در سده هاي ميانه، تحت نفوذ عقايد منفي ديني آن زمان، زمينه شناخت بدن انسان منسوخ شده بود. تنها در عصر جديد، تقريباً از 100 سال پيش ماساژ دوباره رايج شده است.


خرید و دانلود  ماساژ






:: برچسب‌ها: رایگان , دانلود , مقاله , پروژه , ورد , word , مقاله ورزشی , ماساژ , تعریف ماساژ , تاریخچه ماساژ , ماساژ در هنگام تولد , تعريف ماساژ كودك , ماساژ درمانی , تعريف حركت درماني , هنر ماساژ , تعريف تربيت بدني سنتي ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: